De spin

In augustus 2019 pleegde Jeffrey Epstein zelfmoord in zijn cel, een maand nadat hij was aangeklaagd voor seksueel misbruik van minderjarige meisjes gedurende vele decennia. Hij liet een vermogen van 600 miljoen dollar na, en vooral vele vragen. Hoe kon deze man zo lang wegkomen met zijn misdaden?
De spin geeft een zeldzaam indringend en onthutsend beeld van Epsteins wereld. Barry Levine beschrijft Epsteins jeugd en de allereerste beschuldigingen van seksueel wangedrag; zijn mistige zakendeals en de duistere bronnen van zijn vermogen; zijn kring vertrouwelingen, onder wie met name zijn beste vriendin Ghislaine Maxwell, die inmiddels ook is aangeklaagd; en zijn banden met machtige mannen als Bill Clinton, prins Andrew en Donald Trump.
Uiteraard besteedt Levine ook aandacht aan de Epsteins laatste dagen in de gevangenis en zijn mysterieuze dood. De spin is een even spannend als afschrikwekkend boek, geschreven in de beste Amerikaanse journalistieke traditie. Het onthult hoe Jeffrey Epstein justitie zo lang wist te ontwijken; en hoe hij zo veel mensen in zijn misdadige web ving.
Barry Levine is een gerenommeerd onderzoeksjournalist uit New York, en onder andere coauteur van het zeer goed ontvangen All the President’s Women, over de seksuele gedragingen van Donald Trump.

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus