De sterren tussen zon en maan

NRC:

De sterren tussen zon en maan

Gelezen 18 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 22 Favoriet 0 Recensies 5
Non-fictie Artikelen 1 Spots 1   Topics 0

'De sterren tussen zon en maan' van Lucia Jang (en co-auteur Susan McCelland) is het waargebeurde, eerste verhaal van een Noord-Koreaanse vrouw die strafkampen en mensenhandel overleefde.

Lucia Jang (Sunhwa) werd in de jaren zeventig in een doorsnee Noord-Koreaans gezin geboren. Elke avond stofte Sunwha het portret van Kim Il-sung af, waarna zij en haar zusje bogen voor het portret en 'Dank u Vader' zeiden.
In deze gesloten staat breekt een onzekere tijd aan als in 1994 de Grote Leider sterft en zijn zoon Kim Jung-il aan de macht komt. Een verschrikkelijke hongersnood kostte vervolgens meer dan een half miljoen mensen het leven.
Om te overleven begint ze met smokkelen, wat het begin is van een zwerftocht op zoek naar overleving die pas eindigt als ze met haar tweede baby voor de laatste maal vlucht...

'Ontroerend en aangrijpend. Lucia Jangs vlucht uit een van de meest onderdrukte landen ter wereld laat zien wat de kracht van hoop kan doen in uitzichtloze situaties.' HanVoice (Noord-Koreaanse vluchtelingenorganisatie)

Literaire non-fictie algemeen
De Fontein Romans & Spanning
16 juni 2015
16 juni 2015

Helma Koot Hebban Recensent

Aangrijpend levensverhaal over (over)leven in Noord-Korea

door: Helma Koot 1 like

Het levensverhaal van Lucia Jang is ongelooflijk, mensonterend, aangrijpend en ontroerend. In De sterren tussen zon en maan vertelt zij een ronduit schokkend verhaal over (over)leven in Noord-Korea. Zij overleeft gruwelijke strafkampen, hongersnood en mensenhandel en om haar pasgeboren zoon te...

Reacties op: De sterren tussen zon en maan