De stilte van de ander

Rank 1261 Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 1
Stilte kan spaarzaam licht laten schijnen over wat zich voltrokken heeft. Stilte van de schaamte, van verdriet en van verbijstering, omdat de mens in staat is te vernietigen. Wie herdenkt verplicht zichzelf oog te hebben voor wie oorlog en genocide ontvluchten.
Voor mij opent de stilte van 4 mei de deur naar de ander. Durven we stil te zijn, dan durft de ander wellicht zichzelf te zijn. De stilte is geen passieve handeling, het is een actief instellen op de komst van een nieuwe wereld. Primo Levi wijst er in Is dit een mens op dat wanneer de mens alle waardigheid is ontnomen, hij broederschap vindt in de aanwezigheid van zijn naaste.
De stilte van de ander is een pleidooi voor verbreding van de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog.

Met gedichten over vrijheid van Tsead Bruinja, Ellen Deckwitz, Maureen Ghazal, Anne-Fleur van der Heiden, Lamia Makaddam, Roelof ten Napel, Derek Otte, Dean Owen, Iduna Paalman en Alfred Schaffer

Literaire non-fictie algemeen
De Arbeiderspers
06 april 2021
06 april 2021

Reacties op: De stilte van de ander