De vreemdeling

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 18 Favoriet 0 Recensies 0
Artikelen 1   Topics 0
In De vreemdeling. Racisme uitgelegd aan onszelf laat Abdelkader Benali zien hoe racisme en tolerantie de afgelopen veertig jaar zijn veranderd.
Met de Franse denker Emmanuel Levinas in het achterhoofd vraagt hij of we gevoelig kunnen blijven voor het vreemde dat steeds weer andere vormen aanneemt, maar er toch altijd al is. Op meeslepende wijze vertelt Benali over zijn persoonlijke ervaringen met vreemdelingenhaat en discriminatie.

Abdelkader Benali (Marokko, 1975) is een van de bekendste Nederlandse schrijvers. Hij schreef romans, verhalen, poëzie, toneel en journalistieke teksten. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut uit 1996. In september 2015 werd Benali vader van een dochter, voor wie hij het boek Brief aan mijn dochter (2016) schreef. In 2020 werd Benali de Gouden Ganzenveer toegekend voor zijn verdiensten voor de Nederlandse literatuur.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen