De stilte van de vrouwen

Rank 6561 Gelezen 69 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 85 Favoriet 5 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 3 Top25's 2   Topics 0

Pat Barker geeft in De stilte van de vrouwen een vrouwelijke twist aan het wereldberoemde verhaal van de Trojaanse Oorlog. Wanneer haar stad in handen valt van de Grieken, is Briseis’ leven geruïneerd. Haar man en broers worden vermoord en zijzelf verandert van vrije vrouw in een slavin, de oorlogstrofee van de goddelijke strijder Achilles. En zij is niet de enige. Tijdens de lange, bittere oorlog werden ontelbaar veel vrouwen uit hun huis geroofd en aan de strijders toebedeeld. De Trojaanse Oorlog staat bekend als een mannenepos, maar hoe verging het de vrouwen, door de geschiedenis de mond gesnoerd? De stilte van de vrouwen is het vrouwelijke antwoord op Mythos van Stephen Fry, een historische roman over het leven van een vrouw temidden van de chaos van een van de beroemdste oorlogen van de geschiedenis, waarin zij vecht voor haar vrijheid. Barker dwingt ons de geschiedenis opnieuw te overdenken.’ – The Independent Pat Barker (1943) is een van de grootste hedendaagse Britse schrijfsters, vooral bekend van de wereldwijd geprezen Regeneration-trilogie. Ze schreef vijftien romans en won verschillende literaire prijzen, waaronder de Booker Prize en de Guardian Fiction Prize. De stilte van de vrouwen werd in het Verenigd Koninkrijk een enorme bestseller, verkocht meer dan 40.000 exemplaren en stond op de shortlist voor de Costa Novel Award 2018.

Eefje Bosch
Ambo|Anthos
14 juni 2019
28 juni 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Esther Jansen

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Een nieuwe dimensie

door: Anne Oerlemans

Pat Barker (1943) is een van de belangrijkste hedendaagse Britse schrijvers met een indrukwekkend oeuvre. Meest bekend is de wereldwijd geprezen ‘Regeneration’-trilogie, maar Barker schreef in totaal vijftien romans en mocht verschillende literaire prijzen in ontvangst nemen. Zo won ze de Man...

Reacties op: De stilte van de vrouwen