De stotteraar

Rank 1390 Gelezen 59 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 162 Favoriet 6 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 1 Spots 2   Topics 0

Omdat hij al sinds zijn vroegste jeugd ernstig stottert, heeft Johannes Hosea Stärckle in de loop van zijn leven geleerd volledig op de macht van het geschreven woord te vertrouwen. Al voor verliefde klasgenoten schrijft hij liefdesbrieven, niet vrijwillig, maar om niet steeds gepest of in elkaar geslagen te worden. De Bijbel kent hij uit zijn hoofd en zijn epistels zijn kwistig doorspekt met Bijbelse citaten. Zonder enige scrupules zet hij zijn schrijftalent in als noodweer en om zijn carrière vooruit te helpen. Een geval van bedrog – hij noemt het liever een ongelukkige onzorgvuldigheid – brengt hem in de gevangenis. Met brieven, bekentenissen en verzonnen verhalen probeert hij daar de mensen voor zich te winnen die over zijn lot kunnen beslissen: de gevangenispastoor, de drugsbaas, en de uitgever. Het schrijfplezier spat er vanaf in De stotteraar: een roman over de macht van woorden, filosofisch en speels tegelijk.

Lewinsky heeft een uitstekend ontwikkeld gevoel voor drama.’ – Süddeutsche Zeitung

Herman Vinckers
Meridiaan Uitgevers
10 november 2020
10 november 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Jeanet

Sigried Hebban Recensent

De woordkunstenaar ontmaskerd

door: Sigried 3 likes ebook

'Nog even ter bevestiging van onze afspraak: u zorgt dat ik dat baantje in de bibliotheek krijg en ik beloof verhalen uit mijn leven voor u op te schrijven.'

Aan het woord is Johannes Hosea Stärckle, die zich in brieven richt tot de gevangenispastoor. Wie denkt dat De stotteraar een plotgedreven...

Reacties op: De stotteraar