Alleen maar helden

Gelezen 121 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 104 Favoriet 8 Recensies 13
Literatuur & Romans Artikelen 8 Lijsten 1 Spots 1   Topics 0
Winter 1944. De Beierse Alpen vormen - nog wel - een vredige omgeving. Een ideale plek om ver van Berlijn te overleven. Een kleine filmploeg gaat er in Kastelau een vurige propagandafilm draaien, een hart onder de riem voor het Duitse volk. Dat is althans wat de dorpsbewoners moeten geloven. Belangrijk is maar één ding: het moet er overtuigend uitzien! Alleen zo kan men zijn leven (en latere carrière) redden.
Maar de komende nederlaag van de Duitsers begint zich steeds verder af te tekenen, waardoor ook het karakter van de film verandert. In plaats van een propagandafilm wordt het een verzetsfilm tegen de nazi's. Uit telkens nieuwe leugens en uitvluchten ontstaat een web van intriges en onverwachte gebeurtenissen. Zelfs het leven van de filmmakers komt op het spel te staan.

Uitgeverij Atlas Contact b.v.
20 april 2015
15 december 2016

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Marianne de Waard

Het spel van de waarheid

door: Joop Rose 1 like

In een interview in 2010 benoemde Charles Lewinsky 'de onmacht tot herinneren' tot het thema van zijn boek De verborgen geschiedenis van Courtillon. In eigen verhalen zijn mensen altijd beter dan in de werkelijkheid. Verhalen worden net zo vaak verteld totdat ze worden geloofd. De waarheid wordt...

Reacties op: Alleen maar helden