De terugkeer van Florence

De terugkeer van Florence

Gelezen 21 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 34 Favoriet 2 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Florence Fein doet er in de jaren dertig alles aan om haar kleingeestige familie in Brooklyn te ontvluchten. Als ze de kans krijgt naar Moskou te emigreren, bedenkt ze zich geen moment. Jaren later maakt haar zoon Julian eenzelfde reis. Terwijl hij bezig is met een internationale oliedeal, duikt hij in het verleden van zijn moeder. Hij komt er niet alleen achter wie zij werkelijk was, maar ontdekt ook het verhaal van een hele generatie Amerikanen die door hun land in de steek gelaten werd.

De terugkeer van Florence is zowel een verhaal over moeder en zoon als een verhaal over twee landen die elkaar in een wurggreep houden.

De Geus
09 januari 2018

Recensies

Geheim en schaamtevol stuk geschiedenis onthuld

door: Mirjam Burger

Sana Krasikov (1979, Oekraïne) had tijdens haar onderzoek voor en het schrijven van De terugkeer van Florence niet kunnen vermoeden hoe relevant haar roman zou zijn op het moment van publicatie. Aan de vooravond van de Russische presidentsverkiezingen en met een dreigende tweede Koude Oorlog, laat...