9789090350127_covr

De tribale deugd

Ben je progressief? Voor diversiteit, en tegen discriminatie of uitsluiting? Ben je voor bescherming van minderheden? Geloof je in de gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht geslacht, seksualiteit of afkomst?

Maar voel je ook vervreemding, door het dwingende moralisme van activisten die steeds weer de grens verleggen? Of wellicht door de toestroom van nieuwkomers, die soms erg orthodoxe, religieuze ideeën hebben?

Of knaagt er alleen maar iets? Bijvoorbeeld waarom er steeds meer geboden en verboden bijkomen? Waarom ons leven steeds meer in detail geregeld wordt en waarom een overheid zich bemoeit met of je al dan niet groenten eet, of alcohol drinkt, bijvoorbeeld? Heb je behoefte om vrij te zijn, om met rust gelaten te worden? Je hebt het juiste boek in handen!

Misschien is dit alles bij jou minder uitgesproken, en heb je alleen het gevoel dat er iets niet helemaal klopt aan onze moderne waarden en normen. Dat je voelt dat hedonisme ons niet gelukkig maakt, maar dat je zoekende bent naar welke keuzes we dan wél moeten maken, om geluk te vinden. Ook dán heb je het juiste boek voor je.

Het antwoord is te vinden in de filosofie, in de ideologie. We ruilden de christelijke moraal in voor het links-liberalisme. Maar wat, als er iets onbestemds niet klopt aan dat links-liberale denken? Is er een alternatief? We willen immers niet terug naar de spruitjeslucht van de jaren vijftig.

Het alternatief is het objectivisme, een filosofie die is ontwikkeld is door Ayn Rand. Deze humanistische filosofie gaat uit van de rede. Rand verwerpt religie en neemt het welzijn van de mens als morele meetlat. Ze verwerpt het opofferen van het individu aan het collectief en geeft goedkeuring aan handelen op basis van rationeel eigenbelang.

In De tribale deugd wordt het objectivisme beschreven, bekritiseerd én uitgebreid. Het wordt de lezer duidelijk wat er ten grondslag ligt aan de toenemende regelzucht en onvrijheid in onze samenleving, en hoe je keuzes kunt maken die wel gelukkig maken.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen