De uitgeputte overheid

Onze maatschappij is misnoegd. Het populisme groeit. Kan het dat die twee evoluties gevolgen zijn van uitgeputte overheden in België en Europa? Vanuit die stelling vertrekt Herman Daems in dit boek. Mobiliteit, immigratie en integratie, concurrentievermogen, publieke financiën, klimaatontwikkeling: het zijn stuk voor stuk collectieve problemen die al jaren geen afdoende oplossing krijgen. De overheid is machteloos, zit door gebrekkig beheer bijna zonder middelen en wordt opgejaagd door media en belangengroepen. Op basis van sterke opiniestukken pleit De uitgeputte overheid voor een inclusief kapitalisme als maatschappelijk systeem, met een kleine daadkrachtige overheid en een convergentie tussen de profit- en non-profitsector. Het boek ontrafelt de paradox van België en legt de diepere oorzaken van de huidige malaise bloot, maar het toont ook dat er hoop is.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen