De vader van de moderne neurowetenschap

Het fascinerende verhaal van een Nobelprijswinnende wetenschapper én dat van onze hersenen

Eind negentiende eeuw legde een Spaanse wetenschapper van bescheiden komaf – Santiago Ramón y Cajal – de basis voor de moderne neurowetenschap. Met zijn ontdekking van de neurondoctrine en gedetailleerde anatomische tekeningen gaf hij een revolutionaire nieuwe kijk op het menselijk brein, waarvoor hij in 1906 de Nobelprijs ontving. Cajal deed voor onze kennis van de hersenen wat Galileo en Sir Isaac Netwon deden voor onze kennis van de natuurkunde. En toch kennen maar weinig mensen zijn naam.

In deze alomvattende biografie brengt Benjamin Ehrlich daar verandering in. Vol verve neemt hij ons mee in Cajals leven en zijn wetenschappelijke zoektocht naar het neuron. Daarmee vertelt Ehrlich niet alleen het verhaal van een van de grootste wetenschappers van de negentiende eeuw, maar ook dat van onze hersenen. In combinatie met Cajals originele en baanbrekende anatomische tekeningen is dit het definitieve standaardwerk over de grondlegger van de moderne neurowetenschap.

Benjamin Ehrlich is auteur en redacteur van New England Review. In 2016 verscheen van zijn hand The Dreams of Santiago Ramón y Cajal, een vertaling van Cajals droomdagboeken, uitgegeven door Oxford University Press.

Is De vader van de moderne neurowetenschap het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De vader van de moderne neurowetenschap