De val van Amerika

De val van Amerika

Gelezen 19 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 38 Favoriet 0 Recensies 2
Newsroom 3 Lijsten 3   Topics 0
Toen de Volkskrant-journalist Michael Persson in augustus 2015 naar de Verenigde Staten verhuisde, was daar net een maand eerder Donald Trump van een roltrap naar beneden gekomen. Hij zei wat geen presidentskandidaat voor hem had durven zeggen: Amerika, het uitverkoren land, is een derdewereldstaat geworden.

Trump beloofde het weer groots te maken. Maar zijn presidentschap heeft juist nog meer zwakke plekken en breuklijnen blootgelegd. Onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, immigratie, segregatie, de enorme ongelijkheid en de democratie zelf: op al deze terreinen zakt het land op de internationale ranglijsten, tot grote zorg van de meeste Amerikanen. Maar over de oplossingen verschillen ze enorm van mening, en de politiek is onderdeel van het probleem. Het land lijkt steeds verder in zichzelf verstrikt te raken.

Persson reisde het land door en ontdekte hoe Amerika zichzelf opnieuw ontdekte. Van de nihilistische machthebbers in Washington tot de hoogmoedige monopolisten van Silicon Valley. Van de mijnbouwers in West Virginia tot de boeren van Wisconsin. En van een bosbrand in Californië tot de pandemie in Queens. Het resultaat is een fascinerend boek over een land in crisis, waarin de Amerikaanse Droom een illusie is gebleken en Trump de personificatie daarvan, maar waar ondanks alles, dankzij de veerkracht van de individuele Amerikanen, nog steeds ruimte is voor optimisme.

Michael Persson (1971) studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek en was jaren wetenschapsjournalist. Sinds 2015 is hij Amerikacorrespondent voor de Volkskrant.

Mens & Maatschappij
Journalistiek