De verborgen bron

Solms vraagt zich al zijn hele leven af waar ons bewustzijn vandaan komt. In De verborgen bron gaat hij op zoek naar het achterliggende mechanisme. Hoe zijn geest en lichaam met elkaar verbonden?
Aangezien intelligentie een functie is van de hersenschors, menen wetenschappers dat ook het bewustzijn daar zetelt. Maar volgens Solms is het bewustzijn veel primitiever: het stamt uit een deel van het brein dat mensen gemeen hebben met vissen.
Solms maakt zijn verklaring van wat het bewustzijn is concreet door uiteenlopende disciplines met elkaar te verbinden, zoals de elementaire natuurkunde, de neurowetenschappen maar ook de subjectieve menselijke ervaringen die van oudsher behoren tot het domein van de psychoanalyse.

Is De verborgen bron het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De verborgen bron