De verendief

De verendief

‘De verendief’ van Kirk Wallace Johnson is een fascinerend verhaal over vogels, vliegbinden en de destructieve kant van de mens. Wat bezielt iemand om dode vogels te stelen? Op een koele juni-avond in 2009 stapt een twintigjarige Amerikaanse man op de trein naar het Natural History Museum in Tring, thuisbasis van een van de grootste ornithologische collecties ter wereld. Hij breekt in bij het museum en begeeft zich naar de kluis met zeldzame vogelsoorten. Eenmaal binnen grijpt hij honderden geconserveerde vogels en veren en ontsnapt in de duisternis.
Twee jaar later staat Johnson in een rivier in het noorden van New Mexico, als zijn vliegvisgids hem vertelt over de roof. Het intrigeert hem. Wat is er geworden van de verdwenen veren? Zijn zoektocht naar antwoorden voert Johnson naar een subcultuur waarvan hij nog nooit had gehoord: de victoriaanse kunst van het vliegbinden.

Atlas Contact
24 augustus 2018