De vergeten gesprekken met Hitler

De vergeten gesprekken met Hitler

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 1 Recensies 0
Hitler bespeelde de pers zoals geen andere dictator dat voor hem deed. Ondanks de honderdduizenden pagina’s die over de Führer zijn geschreven, zijn de interviews met de belangrijkste Amerikaanse, Britse en Franse journalisten zo goed als vergeten. Toch zijn deze gesprekken essentieel, zowel door wat Hitler zegt als door wat hij verzwijgt. De zestien belangrijkste Hitlerinterviews zijn door Éric Branca samengebracht en toegelicht in De vergeten gesprekken met Hitler. Branca beschrijft hoe Hitler de wankele democratieën van zijn tijd bedwelmt met fake news en praatjes. Hitler speelde zorgvuldig geselecteerde fragmenten van zijn ontelbare toespraken door aan journalisten, vervolledigd en vaak aangepast. Zo manipuleerde hij de westerse publieke opinie, die blind bleef voor de ware aard van zijn meedogenloze plannen.

Frank Seberechts voegt aan het boek een hoofdstuk toe waarin hij dieper ingaat op de relatie die Hitler had met de pers in Nederland en België.

Historicus Frank Seberechts (1961) doet onderzoek naar de geschiedenis van de Vlaamse beweging, het Vlaams-nationalisme, de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. In 2019 verscheen van hem Drang naar het Oosten. Vlaamse soldaten en kolonisten aan het oostfront.

De Franse historicus en journalist Éric Branca (1958) heeft verschillende succesvolle boeken geschreven, zoals Histoire secrète de la droite. Cinquante ans d’intrigues et de coups tordus (2008) en L’Ami américain. Washington contre de Gaulle (2017).
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Polis