De viool van mijn moeder

Gelezen 48 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 14 Favoriet 3 Recensies 5
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
Yvonne van den Berg, De viool van mijn moeder

Autobiografische roman over een Nederlandse familie met een oorlogsverleden

In de wereld van de jonge Else is een loodzwaar geheim: haar moeder komt uit een NSB-gezin. Terwijl ze opgroeit, wordt de onuitgesproken spanning tussen haar en haar moeder steeds groter.

Else zoekt haar toevlucht in klassieke muziek en haar dwarsfluit. Dan vindt ze een oude, verwaarloosde viool op zolder. Die moet van haar moeder zijn, maar waarom speelt zij niet meer?

Vele jaren later heeft Else pas de moed om het verleden van haar familie te onderzoeken. En pas wanneer haar moeder overleden is, vindt ze begrip en rust.

Met De viool van mijn moeder breekt Yvonne van den Berg (1955) haar familiegeheim open. Na haar conservatoriumstudie dwarsfluit en piano speelde zij in diverse ensembles en gaf ze les aan conservatoria. Later maakte ze carrière als beleidsmaker en organisator binnen de muziekwereld. Sinds 2000 is ze verantwoordelijk voor de programmering van de klassieke concerten in De Oosterpoort in Groningen.

`Een heel knap en emotioneel relaas.' Eric Bos, schrijver en beeldend kunstenaar

`Verteld door iemand die de muziek echt van binnenuit kent. Heel invoelbaar.' Eleonore Pameijer, fluitiste

Literaire fictie algemeen
Luitingh Sijthoff
11 oktober 2013
12 oktober 2013

Reacties op: De viool van mijn moeder