De voormoeders

De voormoeders van aanstormend historisch schrijftalent Suze Zijlstra werpt nieuw licht op de sleutelrol van vrouwen in Nederlands-Indië; het is het vergeten verhaal van de Europees-Aziatische vrouwen die de raderen van de samenleving vormden. Voor de lezers van David Van Reybrouck.
In de geschiedschrijving van de VOC staan vaak de Europese mannen centraal die bij de VOC in dienst waren, terwijl de (veelal slaafgemaakte) Aziatische vrouwen, die een cruciale rol speelden, nauwelijks ter sprake komen. Om deze vrouwen en hun Europees-Aziatische nakomelingen draait het in De voormoeders van Suze Zijlstra.
Voor haar boek onderzocht Zijlstra het leven van de (Europees-)Aziatische vrouwen in haar eigen familie: van de bewoners van de achttiende-eeuwse VOC-vestiging Makassar op het eiland Sulawesi, via de suikerplantages van Oost-Java tot en met haar oma, die naar Nederland emigreerde. Aan de hand van familieverhalen en op basis van archief- en literatuuronderzoek plaatst Zijlstra hun levens in een bredere, kritische en actuele historische context. Zo maakt Suze Zijlstra in De voormoeders de complexiteit van het koloniale verleden in Nederlands-Indië op een fascinerende wijze toegankelijk voor een nieuwe generatie.
‘Zelfs als we hun namen niet weten en nooit meer kunnen vinden, zelfs als ze lange tijd zijn verzwegen: we weten dat onze Aziatische voormoeders hebben bestaan.’

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen