De voorproever

De voorproever laveert van weelderige beschrijvingen van voedsel, tot al even weelderige beschrijvingen van het hof en de hovelingen. Het toont ons de weinig beschreven onderbuik van het zestiende-eeuwse Italië, waar armoede, ziekte en wreedheid aan de orde van de dag zijn. Italië, 1534.
De boer Ugo DiFonte woont samen met zijn elfjarige dochter Miranda op een armoedige boerderij. Op een kwade dag wordt hij samen met Miranda weggevoerd door de duivelse hertog Federico Basillione DiVincelli om diens voorproever te worden. In eerste instantie is hij blij om eindelijk te eten te hebben, maar al snel blijkt dat hij als voorproever van de hertog gevaarlijk werk doet: de hertog heeft veel vijanden en loopt dus een groot risico om vergiftigd te worden. Maar Ugo weet al snel dodelijke intriges te overleven...

Dit boek wordt gepresenteerd als een bewerking van een origineel, onlangs teruggevonden dagboek uit de 16e eeuw. Het is echter een gloednieuwe roman; knappe historisch verantwoorde fictie.

Recensies (1)

Is De voorproever het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De voorproever