De voorslag

Zij worden de ‘geëmancipeerde meisjes Hinlópen’ genoemd, telgen uit een oud patriciërsgeslacht. Kinderen zijn het nog wanneer de familie in 1880 terugkeert naar Den Haag, waar hun ontplooiing en talenten leiden tot verwikkelingen zoals elke familie die wel kent. Centraal staat Caroline, een pianokind, dat zich fel afzet tegen de normen van haar milieu en vooral van de tijd die een vrouw in onmondigheid gevangenzet. Toch wordt de koers van haar leven telkens op fatale wijze door mannen bepaald.
Het is ook weer een man die zich verdiept in dit verhaal van zijn voorouders, met als leidraad een pianosonate van Mozart. Hij ziet zijn familie als een weefsel van draden. Maar is de muziek wel betrouwbaar als gids in het web van het verleden? Onttrekken sommige draden zich niet aan de logica van voor en na? En waar komen de emoties vandaan die de muziek van Mozart bij hem oproept?
In De voorslag vertelt Maarten Pieterson vol vaart een waargebeurde familiegeschiedenis die zich uitstrekt over meer dan een eeuw. Een bewogen geschiedenis, waarin soms op één bladzijde wordt getrouwd, geboren en gestorven, maar waarbij de verteller nergens haast maakt en toch de gaten van jaren weet te overbruggen.

Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
10 september 2021
10 september 2021