De vrolijke feminist

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De vrolijke feminist is een boek waarin tradities die een hindernis vormen voor de vrijheid en de ontplooiingsmogelijkheden van vrouwen moreel worden geëvalueerd. Van den Berg behandelt de onderdrukking en mishandeling van vrouwen in religies, kijkt naar slachtoffers van huiselijk geweld, vrouwenhandel, gedwongen prostitutie, verkrachting, besnijdenis, uithuwelijking en zogenaamde eermoorden en onderzoekt de obsessie met vrouwelijke seksualiteit. Het boek is een scherp protest tegen het multiculturalisme dat intolerantie tolereert. De conclusie is duidelijk: elke vorm van onderdrukking moet stoppen. Maar Van den Berg ziet het ook breder. Hij wil een mondiaal en universeel ecofeminisme, waarin vrouwenrechten, veganisme en de problematiek rond duurzaamheid met elkaar verbonden worden. Hij wil dat de wereld vrouwelijker wordt. Want een feministische wereld is een vrolijkere wereld.
Houtekiet