De wereld aan het werk

De wereld aan het werk is de eerste echte wereldgeschiedenis van menselijke arbeid, van de tijd van de prehistorische jager-verzamelaar tot de kantoormens van vandaag. Werken doen we omdat we wel zullen moeten, maar ook omdat we er plezier in hebben. Van de jager-verzamelaars die 700.000 jaar geleden bijeenkwamen tot de mensen die virtueel vergaderen via Zoom: mensen hebben werk altijd ingezet als middel om de wereld naar hun hand te zetten.
Jan Lucassen beschrijft op virtuoze wijze het inclusieve verhaal van de werkende mens. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit China, India, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Europa laat hij zien hoe de mens vorm geeft aan werk. Op overzichtelijk niveau thuis, in het huishouden, maar ook in de stam of het samenlevingsverband, in de stad en in de staat. Natuurlijk gaat het daarbij ook over de verdeling van arbeid tussen mannen, vrouwen en kinderen, de invloed van geld, van arbeiders die zich verenigen in collectieven en over de invloed van migratie, slavernij en - typerend voor de dag van vandaag - vrije tijd.
Jan Lucassen brilliantly anchors world history in human agency through work - Patrick Manning
This magisterial study distills a life's work to make sense
of labor relations over millennia - Eileen Boris

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Wbooks
01 november 2021
01 november 2021

Reacties op: De wereld aan het werk