De wereld in het klein

De wereld in het klein

Rank 2020 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Eilanden zijn proeftuinen van evolutie: wanneer na de geboorte van een eiland de eerste planten en dieren op het kale gesteente zijn neergestreken beginnen de wildste experimenten. Hun isolatie biedt de ideale randvoorwaarden voor het ontstaan van merkwaardige soorten, zoals olifanten ter grootte van een hond en vogels die niet kunnen vliegen. Ondanks hun kleine totale landoppervlak leveren eilanden een relatief grote bijdrage aan de wereldwijde biologische en culturele diversiteit. Wetenschappers als Charles Darwin, Alfred Wallace, Jared Diamond en Edward Wilson danken hun inzichten over het ontstaan en de verspreiding van het leven op aarde niet voor niets voor een groot deel aan eilanden.

Aan de hand van zijn eigen ervaringen en wetenschappelijke inzichten uit de eilandbiogeografie maakt Sietze Norder een tijdreis door de fascinerende wereld van eilanden. Hij neemt de lezer mee naar het moment waarop de eerste mensen aan land gingen en laat zien welke ecologische en maatschappelijke veranderingen daarop volgden, zoals de opkomst en neergang van eilandrijken, de aankomst van Columbus in de Cariben en de verwoestende impact van suikerrietplantages op Mauritius. Op beeldende wijze vertelt Norder een groot verhaal over kleine eilanden. Onderweg verkent hij wat eilanden ons wereldwijd kunnen leren over de relatie tussen mens en natuur.

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus
18 januari 2021
27 januari 2021

Reacties op: De wereld in het klein