De wereld van de witte pakken

De wereld van de witte pakken

Rank 4745 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Wat maakt een deurklink zo’n slechte plek om vingerafdrukken te vinden? Waarom zeggen kleine spetters bloed soms meer dan grote plassen? Hoe kook je de hand van een lijk voor identificatie? En hoe verwerk je duizend doden in één loopbaan?
In het kat-en-muisspel tussen criminelen en politie spelen de ‘mensen in witte pakken’ een steeds belangrijker rol. Soms met hightech middelen maar verrassend vaak met oude technieken die hun kracht niet verliezen. Wie zijn de mannen en vrouwen die in beeld komen als er ‘echt iets ergs’ gebeurt?
Tamara Seur deed onderzoek naar de geheimen van de forensische opsporing en schetst een haarscherp beeld van de dagelijkse misdaadpraktijk en de professionals die deze bestrijden.
Rechercheurs balanceren tussen de menselijke maat en de gruwelijkheden die ze elke dag weer tegenkomen. Ze houden elkaar op de been, maar af en toe valt er een over de rand. ‘We zijn natuurlijk allemaal knettergek dat we dit werk doen.’

Seur gaat mee tot ver voorbij het rood-witte lint en weet precies de juiste vragen te stellen. Schokkend en onthullend. Hét kijkje achter de schermen voor doorgewinterde CSI-fanaten, en anderen die alles willen weten van de forensische opsporing.

Tamara Seur (Tilburg, 1974) is journalist, zij is bekend van het NOS Jeugdjournaal, studeerde psychologie en heeft haar hele leven al een fascinatie voor de recherche.

Prometheus
14 november 2019