De wereld voor God

Rank 8094 Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 1
De wereld voor God biedt een levendig en compleet overzicht van de filosofie van de oudheid, de filosofen van voor het christendom.
In deze introductie in de filosofie ligt de nadruk op Griekse en Romeinse denkers.
Bekende filosofen als Plato en Cicero worden op toegankelijke wijze behandeld. Maar ook meer onbekende namen als Aristippos en Carneades komen uitgebreid aan bod.
Ondertussen maken we uitstapjes naar de Oosterse filosofie. We zien hoe denkers als Confucius, Boeddha en Zarathustra zich tot de Westerse filosofie verhouden. Ook worden de filosofische inzichten vergeleken met die van moderne filosofen en wetenschappers.
Daarbij worden vermakelijke parallellen getrokken met moderne literatuur en de hedendaagse maatschappij. Het blijkt dat de filosofen van de oudheid ons een verrassende spiegel kunnen voorhouden.

Lezersrecensies (1)

Wegwijzer naar geluk

door: Remko Meddeler 3 likes
Ken je het verhaal van de sportieve Achilles, de oude schildpad en de hardloopwedstrijd? Dat Achilles zich nog voor de start moedeloos overgeeft omdat de schildpad de waterdichte theorie heeft dat-ie dankzij de afgedwongen 10 meter voorsprong nooit kan verliezen? Zo nee, zoek het verhaal maar eens...