De witte roos

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

'De witte roos' van Amanda Barratt vertelt het waargebeurde verhaal van een groep studenten die zich verenigden onder de bezielende naam Die Weisse Rose om zich in het geheim te verzetten tegen het bewind van de naziregering.

München, 1942. Sophie Scholl laat zich aanvankelijk meevoeren in de droom van een nieuw Duitsland, totdat ze de waarheid achter Hitlers daden begint in te zien. Samen met een aantal andere studenten begint ze de verzetsgroep Die Weisse Rose.

Annalise Brandt is de dochter van een SS-officier die naar München is gekomen om kunst te studeren. Ze is opgevoed met het idee dat Adolf Hitler de door God uitverkoren leider van Duitsland is. Maar hoe beter ze Sophie en haar vrienden leert kennen, hoe meer ze de nazipropaganda in twijfel begint te trekken. Het is het begin van een dubbelleven: overdag studeren, 's nachts antinazipamfletten verspreiden.

Alles verandert wanneer de Gestapo hen op het spoor komt, en alle leden van de groep de consequenties van hun ontrouw aan het regime onder ogen moeten zien.

KokBoekencentrum Fictie
23 maart 2021