De woestijn van de Tartaren

Rank 7576 Gelezen 19 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 12 Favoriet 4 Recensies 2
Literatuur & Romans Top25's 2   Topics 0

De jonge luitenant Giovanni Drogo krijgt zijn eerste standplaats bij een garnizoen in een fort hoog in de bergen. Zijn leven ligt vóór hem, een schitterende militaire carrière lokt, en met torenhoge verwachtingen begint hij aan zijn diensttijd. Maar al snel raakt hij in de ban van het eentonige bestaan in het fort, dat uitkijkt op een uitgestrekte woestijn. Daar zouden de Tartaren een leger aan het verzamelen zijn om een oorlog te beginnen. Maar wanneer komen ze toch?

De woestijn van de Tartaren is een meesterwerk uit de wereldliteratuur over de absurditeit van het menselijk bestaan. Het laat zien hoe wij ons vastklampen aan de illusie dat ons leven een wezenlijk doel heeft. En dat we zeker weten dat we ooit zullen ontsnappen aan de sleur en de routine die ons in de greep hebben.

Dino Buzzati (1906-1972) was een van de belangrijkste schrijvers van Italië. Zijn veelzijdige oeuvre omvat journalistiek, theaterstukken, korte verhalen, novellen, poëzie en romans; ook als schilder heeft hij een indrukwekkend oeuvre nagelaten.

A. Kee
Wereldbibliotheek