De zichtbare wereld

De anonieme verteller van De zichtbare wereld is de in Amerika geboren zoon van Tsjechische immigranten uit New York. Hij groeit op in een huis waarin een voor hem ongrijpbaar verleden rondwaart, vooral het verleden van zijn moeder, Ivana, een spontane, gepassioneerde vrouw die steeds vaker op de rand van wanhoop verkeert.
Eenmaal volwassen gaat hij naar Praag, in de hoop iets te weten te komen over de liefdesverhouding tussen zijn toen jonge moeder en een lid van het Tsjechisch verzet, een zekere Tomás. Wanneer hij niet achter de precieze werkelijkheid komt, stelt hij zich voor dat de twee geliefden een rol speelden bij een van de dramatische gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog: de historische moordaanslag op een hooggeplaatste nazi. In dit tragische liefdesverhaal vindt de verteller uiteindelijk het begin van zijn eigen geschiedenis.
Mark Slouka, die vergeleken wordt met auteurs als Milan Kundera en W.G. Sebald, schreef met De zichtbare wereld een literaire pageturner over de grilligheid van de liefde en onze behoefte om door verhalen te vertellen het leven zin te geven.
'De zichtbare wereld brengt het onzichtbare in ons onder woorden. Het lezen van dit boek is puur genot.' Ha Jin, Pulitzer Prize-finalist
Voor zijn romans heeft Mark Slouka, zelf kind van Tsjechische immigranten, geput uit eigen ervaring. Hij is de auteur van De gek van God, door de San Francisco Chronicle uitgeroepen tot het beste boek van 2002, en van de verhalenbundel Lost Lake. Het daaruit afkomstige verhaal 'The Woodcarvers Tale' won de National Magazine Award For Fiction. Tegenwoordig is hij hoofddocent creative writing aan de universiteit van Chicago.

Recensies (1)

Is De zichtbare wereld het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De zichtbare wereld