De zwarte specht

De zwarte specht

Een mooie grote zwarte vogel met een rode pet, probeer maar eens een beter geklede spechtensoort te vinden. Bovendien is er geen geheimzinniger bosvogel dan de zwarte specht. Het is de grootste specht van ons land, de meest luidruchtige ook. Zijn roffel klinkt als een flink mitrailleursalvo en zijn klagende roep draagt ver. Toch zie je ’m gemakkelijk over het hoofd. De zwarte specht is een meester in verstoppen. Als hij een mens ziet, draait hij om de boom en verbergt zich achter de stam. En loop je om de boom heen, dan draait hij met je mee. De zwarte specht is een schuwe vogel, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom hij niet zo vaak gezien wordt. Er zijn er niet meer zoveel. De zwarte specht heeft, als het om huisvesting gaat, nogal wat noten op z’n zang. Het liefst hakt hij jaarlijks een nieuw nest uit, bij voorkeur in een beukenboom. Foerageren doet hij liever in naaldbos, waar de meeste mieren te vinden zijn. Een aanstekelijk boek van een echte liefhebber.
Atlas Contact
19 oktober 2020