Deugdzaam liberalisme

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De invoering van de eerste sociale wetten in Nederland in de jaren rond 19oo was het werk van liberale politici en interlectuelen. Dit liberale begin van de sociale politiek is vaak vergeten en in de schaduw van sociale politiek is vaak vergeten en in de schaduw van sociaal-democratie en verzorgingsstaat verdwenen.Deugdzaam liberalisme biedt een geschiedenis van het sociaal-liberalisme in Nederland, een politieke stroming uit de cvaderlandse politieke geschiedenis waarover tot op heden geen uitgebreide studie beschikbaar was. Het boek bevat een veelomvattende analyse van de intellectuele en politieke vernieuwingen die het Nederlandse liberalisme tot drijvende kracht achter de modernisering van de Nederlandse Staat maakten. De liberale pleidooien voor een sociale politiek worden in Deugdzaam liberalisme geínterpreteerd als product van de morele veronderstellingen van het 'Victoriaanse'liberalisme.

04 mei 2020