Dieselgate

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In september 2015 ontdekt een Amerikaans agentschap dat de werkelijke uitstoot bij dieselmotoren van het Volkswagenconcern veel hoger is dan wordt beweerd en dan is toegestaan. Wat blijkt: er wordt software gebruikt die ervoor zorgt dat de auto minder uitstoot tijdens testsituaties dan op de weg – daarmee omzeilt het bedrijf de strenge milieueisen. Het is een schandaal van enorme omvang, dat verder blijkt te strekken dan alleen Volkswagen.
Inmiddels is pijnlijk duidelijk dat de nationale autoriteiten in Europa niet deden wat ze hadden beloofd en te veel vertrouwen hadden in de auto-industrie. Ook de Europese Commissie deed te weinig met aanwijzingen dat er werd gesjoemeld en om vertragingstactieken vanuit de lobby tegen te gaan. Nog altijd rijden er miljoenen dieselauto’s rond die meer uitstoten dan toegestaan en daarmee de gezondheid van duizenden Europeanen in gevaar brengen.

Onbekend
01 januari 2017