Diëtiek van de ziel

Begin negentiende eeuw was er in Wenen een arts en filosoof die de kracht van de menselijke geest als geneesmiddel onderzocht, in een tijd waar het mechanistisch mensbeeld domineerde. Freiherr Ernst von Feuchtersleben bestudeerde de inwerking van de psyche van zijn patiënten op hun lichamelijk functioneren. Hij legde zo de basis voor de moderne psychologie, psychosomatiek en gedragstherapie. Zijn uitgangspunt was dat van Oude Grieken vanaf Socrates: ‘Ken vooreerst uzelf.’ Leunt dit niet verbazingwekkend nauw aan bij de huidige gedragstherapie?
We maken vanalles me, ons verleden en heden maken voor een groot stuk wie we zijn. Maar de hamvraag blijft: wat doe je ermee? Daar kan dit bijna 200 jaar oude boek van Feuchtersleben veel zinnigs over vertellen. Voor het eerst is deze publicatie te lezen in hedendaags Nederlands.
Peter Bultink (1973) is een Brusselse zanger, muzikant, componist en tekstschrijver. Hij schrijft in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Ook vertalen is zijn grote passie.

Recensies (1)

Is Diëtiek van de ziel het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Diëtiek van de ziel