Dit is geen propaganda

Dit is geen propaganda

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0

We leven in een tijd van fake news. Social media als Facebook, Twitter en Instagram overspoelen ons met verzonnen nieuwsberichten die door trollen in fabieken aan de lopende band worden verzonnen. In haast onvoorstelbare hoeveelheden worden we als consumenten van nieuws dagelijks gebombardeerd met verhalen die in meer of mindere mate zijn verzonnen en toegespitst zijn op onze eigen voorkeuren. Dankzij algoritmes weten de makers van nepnieuws precies hoe ze ons moeten bedienen om ons te manipuleren. Zoals Joseph Goebbels zei 'Als je één keer liegt is het een leugen, als je het duizend keer doet, de waarheid.' Niet alleen machtige landen als de VS, Rusland en China maken zich hieraan schuldig: overal ter wereld ontdekken regimes de macht die nepnieuws - ingezet als propaganda -over de burger heeft.

Peter Pomerantsev neemt de lezer, aan de hand van zijn eigen familiegeschiedenis in de Sovjet-Unie als parallel, mee op een reis rond de wereld. Van onopvallende flatgebouwen in buitenwijken van Moskou tot trotse entrepeneurs in de Fillipijnen die Duterte hielpen aan de macht te komen.

Geschiedenis & Politiek
Hollands Diep