Dit land is mijn land

Dit land is mijn land

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Top25's 1   Topics 0
In de zomer van 2015 trekt een Bijbelse stroom vluchtelingen Europa binnen en belooft bondskanselier Merkel: ‘Wir schaffen das.’ Voor de ingang van een Hongaars vluchtelingenkamp beseft Jan Hunin al gauw dat er geen weg terug meer is: hij moet en zal de hele tocht maken. Hij laat zijn job als correspondent staan en met het bekende ‘This Land Is Your Land’ van de Amerikaanse troubadour Woody Guthrie in het achterhoofd trekt hij in het spoor van drie Syriërs richting Europa. Na wekenlange omzwervingen – boottochtje incluis – moet hij vaststellen dat Europa niet voor iedereen het Beloofde Land is. Wat volgt, zijn nog meer omzwervingen, tot hij uiteindelijk weer in het Midden-Oosten aanbelandt. En zo werd wat een succesverhaal had moeten worden een tragikomedie over het bestaan zelf: hoe het leven ons steeds weer te grazen neemt.

Dit land is mijn land is een overdonderend portret van een continent in beweging. Hunin velt geen oordeel, maar vertelt met een flinke dosis relativisme, zin voor paradoxen en een bijzondere aandacht voor de menselijke zwakheden, die het leven net zo mooi maken.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Polis