Dit zijn mijn woorden niet

In opdracht van stichting Capella Brabant heeft Adr.Heinen Uitgevers het boek ‘Dit zijn mijn woorden niet,’ uitgegeven. Het boek bevat een libretto van de hand van Manon Uphoff, dat een fictieve blik biedt op het leven van één van Nederlands grootste componisten: Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). Daarnaast bevat het boek een biografie van het leven van Sweelinck van de hand van Pieter Dirksen.
Het verhaal in het libretto is gebaseerd op historische feiten en het wordt verteld door twee vrouwen: Sweelincks weduwe en een anonieme vrouw die bij hen in de straat woonde. Hoe ging Sweelinck om met zijn roem die veel verder reikte dan hij zelf ooit was geweest? Was er werkelijk sprake van liefde tussen hem en zijn vrouw? Wat bracht zijn muziek bij anderen teweeg?

Het libretto van Manon Uphoff is onderdeel van een concertprogramma waarin Capella Brabant in vogelvlucht Sweelincks muziek tot klinken brengt.

‘Het huis, de stad, de kerk
en iemand die daar speelt.
Die orgeltonen.
Het is als een droom
van een schip dat groots en stil
in stilstaand helder water ligt.’

Het idee voor de ontwikkeling van dit boek komt van Marc Versteeg, artistiek leider van Capella Brabant.

Is Dit zijn mijn woorden niet het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Dit zijn mijn woorden niet