DNA

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Wat wil je over jezelf te weten komen uit je eigen DNA? Hoe oud je zal worden, wie je voorouders waren? Wil je het DNA van je eigen kinderen laten aanpassen, bijvoorbeeld om een ziekte te voorkomen of ze wat extra talenten toe te stoppen? Moet de politie toegang krijgen tot het DNA van de burger, bijvoorbeeld om een moord op te lossen? Wie mag er verder nog je DNA uitlezen: de huisarts, je werkgever,...?

De menselijke genetica is een van de spannendste vakgebieden van dit moment. We begrijpen steeds meer van ons eigen DNA en er is steeds krachtigere gentechnologie beschikbaar. De gevolgen van die kennis en de ontwikkelingen zullen heel binnenkort onze persoonlijke levens binnenkomen. Dat gaat diepgaande vragen meebrengen waar we dringend over moeten beginnen nadenken. Dit boek gaat over hoe DNA werkt, over de wondermooie celbiologie die ze aanstuurt, en ook over de grote maatschappelijke gevolgen die deze intrigerende tak van de wetenschap in gang zal zetten.

Lieven Scheire werpt een blik vooruit naar de nabije toekomst en jij mag zelf beslissen of die toekomst je hoopvol of angstig stemt. Ondertussen kun je wel uitpakken met honderd razend interessante weetjes over ons DNA.

Borgerhoff & Lamberigts
01 januari 2019