Doodgewone vrienden

Doodgewone vrienden

De geschiedenis van de filosofie kent veel lofredes op de vriendschap. De feitelijke praktijk van de vriendschap blijkt echter niet altijd even gemakkelijk te zijn: niet alle vriendschap is volmaakt. Filosofen onderscheiden verschillende soorten van vriendschap. Ze proberen te bepalen wat ware vriendschap is en hoe je die kunt verwerven. Daarbij dreigt de vriendschap nogal eens zo geïdealiseerd te worden dat ze zich van de levende werkelijkheid verwijdert – totdat alleen de dode vriend nog een ware vriend kan zijn. Denker des Vaderlands Paul van Tongeren zoekt aan de hand van grote denkers als Plato, Aristoteles, Cicero, Augustinus, Montaigne, Kant en Nietzsche naar echte vriendschap onder het motto: ‘liever gewone vrienden dan een dode vriend’.
Paul van Tongeren (1950) was tot zijn emeritaat hoogleraar wijsgerige ethiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en de KU Leuven. Hij publiceerde vele filosofische boeken, onder meer over de deugdethiek van Aristoteles en de filosofie van Friedrich Nietzsche. In 2013 won hij met Leven is een kunst de Socratesbeker voor het urgentste en oorspronkelijkste Nederlandstalige filosofieboek. Van 2021 tot 2023 is hij Denker des Vaderlands.

Literaire essays
Boom uitgevers Amsterdam