Dope

MEESLEPENDE THRILLER OVER EEN HERO CHE FEMME FATALE

New York, 1950, een ex-junkie en prostituee Josephine - 'Joe' - Flannigan is al twee jaar clean. Ook jat ze af en toe nog wat sieraden om te verpatsen, maar verder leeft ze praktisch als een heilige, vindt ze zelf. Wanneer een rijk echtpaar haar veel geld biedt om hun verslaafde dochter terug te vinden, zegt ze geen nee. De speurtocht leidt haar door louche buurten, obscure kroegen, clubs en bordelen. De dubieuze verlokkingen die hiervan uitgaan kent Joe maar al te goed en stellen haar danig op de proef. Maar ook om andere redenen staat Joe voor een grote uitdaging. Stukje bij beetje wordt duidelijk dat ook zijzelf deel uitmaakt van een complot, dat groter is dan ze had kunnen vermoeden. In plaats van een pijprokende detective met wapperende trenchcoat steelt een hoogst eigenzinnige heldin hier de show, in een ouderwets meeslepende thriller. Scherpzinnig, spannend en amusant tot op het bot: gewoon dope, dus. Van Sara Gran (Brooklyn 1971) verscheen eerder bij Anthos Kom dichterbij. De auteur woont en werkt in New Orleans.

'Gran trakteert ons in Dope op een grimmige, maar fascinerende tocht door de good-old, bad-old dagen van weleer.' - New York Times Book Review

'Ik las Kom dichterbij in de trein, in een sneeuwstorm, op een koude december-nacht. Perfecte omstandigheden voor deze nachtmerrie over waanzin en liefde. Een nieuw soort psychologische thriller. Dagen nadat ik het gelezen had, spookte het nog door mijn hoofd.' - George Pelecanos

'Kom dichterbij begint suggestief, verontrustend en is geschreven met zo'n feilloos zelfvertrouwen, dat je elk woord gelooft.' - Bret Easton Ellis

‘Niet vaak lees je een boek dat je letterlijk van je nachtrust berooft. Kom dichterbij, geschreven door de Amerikaanse Sara Gran, is er zo .' - Crimezone.nl

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Dope het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dope