Dostojevski en de liefde

Een meeslepend portret van een van de grootste Russische schrijvers aller tijden, gepubliceerd ter gelegenheid van zijn tweehonderdste geboortejaar

De grote Russische schrijver Fjodor Dostojevski leidde een roerig leven. Hij was gokverslaafd, epileptisch, spilziek en bevond zich soms aan de rand van de geestelijke en financiële afgrond. Zijn liefdesleven was bovendien turbulent. Te midden van dit alles schreef hij romans als Misdaad en straf, De idioot en De gebroeders Karamazov, die behoren tot de hoogtepunten van de wereldliteratuur en nog altijd gelezen worden.

In Dostojevski en de liefde wordt de lezer ondergedompeld in de wereld van Dostojevski: van het Siberische gevangenkamp tot de gokhallen van Europa, van de vochtige gevangeniscellen van het fort van de tsaar tot de verfijnde salons van Sint-Petersburg. Ook vertelt Christofi de verhalen van de drie vrouwen wier levens zo nauw verweven waren met dat van Dostojevski: de spilzieke weduwe Maria, de onstuimige Polina die visioenen had van het vermoorden van de tsaar, en de trouwe stenograaf Anna, die alles deed om zijn literaire nalatenschap veilig te stellen.

Gebruikmakend van Dostojevski’s eigen proza reconstrueert Christofi de memoires die de grote schrijver zou hebben geschreven als het leven en het literaire sterrendom er niet tussen waren gekomen. Christofi geeft ons een fascinerend en meeslepend portret van de schrijver zoals we hem nog niet kenden.

In de pers

‘Het leven van Dostojevski fantastisch verteld. Het doorbreken van de traditionele grenzen tussen biografie en autobiografie resulteert in een meeslepend verhaal.’ Tom Holland, auteur van onder andere Heerschappij en Dynastie

‘Briljant. Iedereen die van zijn romans houdt, zal gefascineerd worden door dit boek.’ Sue Prideaux, auteur van Ik ben dynamiet. Een leven van Friedrich Nietzsche

‘Een boeiend portret van een gekwelde, briljante man. Dostojevski en de liefde is even vermakelijk als inzichtelijk.’ Viv Groskop, auteur van The Anna Karenina Fix: Life Lessons from Russian Literature

Redactionele recensie

Recensies (3)

Meer recensies

Is Dostojevski en de liefde het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Dostojevski en de liefde