Drieman

Rank 8045 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Ferdinand Vercnocke, de grootvader van Wide Vercnocke, werd na de Tweede Wereldoorlog veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf omdat hij als dichter zijn poëzie ten dienste had gesteld van de bezetter. Na vijf jaar kwam hij vrij. twintig jaar later kreeg hij eerherstel.
Over dat verleden werd in de familie weinig gepraat.

Rond 2015 achtte vader Bout Vercnocke de tijd rijp om via het familiearchief en de huidige stand van het historisch onderzoek alsnog te proberen de waarheid over dit verleden te achterhalen en bloot te leggen. Zoon Wide Vercnocke raakte geïntrigeerd en voelde de noodzaak om op zijn manier op zoek te gaan naar antwoorden.

De geboorte van het stripalbum Drieman volgt na vijf jaar van intense contacten tussen vader en zoon, waarin beiden niet alleen geconfronteerd werden met dit verleden, maar ook en vooral met zichzelf en met hun relatie tot elkaar.

In Drieman verwerkt Wide Vercnocke dit alles met zijn unieke, kenmerkende stem: poëtisch, gestileerd, een verstrengeling van autobiografische en magisch-realistiche elementen
Illustraties
Wide Vercnocke