Duistere wegen

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De schilder van het licht vond zijn roeping in het zwarte mijnland. Vincent van Gogh verbleef van 1878 tot 1880 in de Borinage, de legendarische mijnstreek in België. Het was een cruciale periode in zijn leven. Als evangelist reisde hij naar Wallonië om het woord van God te verkondigen aan de mijnwerkers, maar hij mislukte. Het waren maanden van armoede en ontreddering. In die diepten van ellende koos hij uiteindelijk voor de kunst. In Duistere wegen volgt Pascal Verbeken het spoor van Vincent van Gogh. Hij tekent de turbulente geschiedenis op van de Borinage aan het einde van de negentiende eeuw en verkent de wereld die de schilder achterliet. In protestantse kerken, volkshuizen en mijncités luistert Verbeken naar de laatste getuigen van een verzonken België en hij registreert de tekenen des tijds in een streek die altijd mythisch gebleven is.

Manteau
22 februari 2021