Duizend kleuren van muziek

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Er komt steeds meer belangstelling en waardering voor de grote rol die Nederlandse componisten hebben gespeeld in de ontwikkeling van onze muziekcultuur. Hendrik Andriessen (1892-1981) is een van hen. Bekend als een groot en veelzijdig vakman, die niet alleen als componist, maar ook als mens in zijn tijd tot ver buiten eigen kring werd gewaardeerd. Als componist, musicus en pedagoog heeft hij gedurende een groot deel van de twintigste eeuw het Nederlandse muziekleven mede bepaald.
Duizend kleuren van muziek, ontstaan op initiatief van de Stichting Andriessen Eeuwfeest 1992, beschrijft het leven en werk van Hendrik Andriessen. In het biografische gedeelte heeft Luc van Hasselt op basis van archiefmateriaal en interviews deze componist in zijn tijd en omgeving geschetst.
Het andere deel is gewijd aan diens oeuvre, dat door verschillende auteurs in afzonderlijke essays wordt beschreven. Zo belicht Albert de Klerk de orgelwerken van zijn leermeester, het vocale oeuvre wordt behandeld door Sabine Lichtenstein (profaan) en Ben Kahmann (liturgisch). Marius Flothuis analyseert de orkestwerken,
Alexander Jansen de kamermuziek. Lodewijk Muns beschrijft Andriessens werken voor muziektheater en de componist als essayist staat centraal in het hoofdstuk van Anton de Jager. Het boek wordt besloten met een nieuwe en zo volledig mogelijke werkenlijst, samengesteld door Ronald Vermeulen.
Uitgeverij Walburg Pers B.V.