Duizend vaders

NRC:

Duizend vaders

Gelezen 87 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 46 Favoriet 3 Recensies 15
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 5 Lijsten 6 Spots 7   Topics 0   Leesclub

In een afgelegen dorp aan de Groningse kust probeert een Vietnamese familie te overleven. Als bootvluchtelingen werden ze door een Nederlands vrachtschip uit het water gevist. Ze zijn nog niet eens gewend, of de vader is alweer op de vlucht. De Chinese maffia zit het achtergebleven gezin op de huid. De dochter, die in Nederland is geboren en als enige de taal machtig is, raakt bekneld tussen de wanhoop en gekte van haar familie en de opvattingen en gewoonten van de oorspronkelijke bewoners. Enig wapen om te overleven in een wereld vol hoeren, tandpastaverkopers, gokverslaafden en bulldogfokkers is haar rijke verbeelding.

Duizend vaders is een even zuiver als tragisch verhaal waarin een dochter in een dreigend waterland grond onder haar voeten probeert te krijgen. Nhung Dam schreef haar wonderschone verhaal met een inzet die je zelden ziet: met grote noodzaak, met lichte toets en volkomen dichtbij.

De Bezige Bij
09 maart 2017
20 april 2017

Het gemis van een vader

door: Doortje

Duizend vaders is de debuutroman van Nhung Dam (1984). Het is een fantasierijk verhaal over de elfjarige Nhung, een meisje van Vietnamese afkomst dat opgroeit in Beiahêm, een fictieve plaats in Nederland. Haar ouders zijn bootvluchtelingen die tijdens hun vlucht worden gered door de bemanning van...

Reacties op: Duizend vaders