Dwarsdenker des Vaderlands

Dwarsdenker des Vaderlands

Arthur van Amerongen (1959) woont in de Algarve en schrijft daar wekelijks zijn geruchtmakende columns voor de Volkskrant en HP/De Tijd. In Dwarsdenker des Vaderlands staan zijn beste polemieken aangevuld met columns die hij onder het pseudoniem G.H.B. Hiltermann voor HP/De Tijd heeft geschreven.

Arthur was correspondent in het Midden-Oosten en werkte voor onder andere Vrij Nederland, Het Parool, De Groene Amsterdammer en de VPRO. Hij won de Nipkowschijf en de Prijs voor de Dagbladjournalistiek.

Dwarsdenker des Vaderlands is het twaalfde boek van Arthur van Amerongen. Eerder verschenen onder meer het voor de AKO Literatuur Prijs genomineerde Brussel:Eurabia, Mambo Jambo, Mijn moeder is gek en Costa del Coke dat hij samen met Ivo Teulings schreef. Met Rob Hoogland maakte hij Het Grote Foute Jongens Boek I en II.

'Zo’n Arthur van Amerongen, daar kan ik van genieten.' - Jeroen Pauw

'Arthur van Amerongen is de beste columnist.' Nico Dijkshoorn

'De klassieke schelm is bijna uitgestorven. Alle literatuur is tegenwoordig zo braaf. In dat kader beschouw ik Arthur als de laatste der Mohikanen. Hij is iemand die écht wat heeft meegemaakt, op verschillende continenten, en daar ook met smaak en observatietalent over kan verhalen.' Özcan ‘EUS’ Akyol
Korte verhalen
Ezo Wolf