Ecologieën

Rank 1630 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1

In 'Ecologieën, een album der natuur' gaat Atte Jongstra op zoek naar het ecologisch gevoel door de eeuwen heen. Zijn ‘album’ bevat een historische galerij aan vaak buitenissige figuren: naakttuiniers, minnaars van holle boom of graszode, God in de braamstruik, de parkstofzuiger. Ook lezen we over beenkrachtverval bij de natuurwandelaar, voetreizende dominee-dichters, hoe het laatste oerbos van Nederland verdween. En de Bonifatiusmoord (754) bij Dokkum wordt door hem verrassend verklaard als ecologisch verzet. Tenslotte probeert de schrijver zelf geestelijk en fysiek ‘één te worden met de natuur’, op de wijze der oude druïden: een hilarisch hoogtepunt. In dit boek onderzoekt Jongstra op altijd vermakelijke, erudiete wijze aan de hand van een vloed aan teksten en curieuze illustraties uit zes eeuwen de stand van ons menszijn op aarde. Het is slechts aan zijn literaire combinatiekunst en rijke verbeelding te danken dat Ecologieën een verre van somber boek geworden is.

Natuur
15 oktober 2020