9200000114846359

Economie en het goede leven

Rank 1352 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1

Hoeveel is genoeg? Om de samenleving te verbeteren heb je geld nodig en dus een economie die floreert. Vertrouwen is daarbij onontbeerlijk: in onszelf, in elkaar, in de toekomst. Je moet ook moedig en beheerst het goede doen: handelen als een goede huisvader (of -moeder). Maar wat betekent dat eigenlijk?

In Economie en het goede leven beschrijft Jan Smets sereen en openhartig hoe hij als econoom en bankier dat vertrouwen heeft ervaren en heeft trachten te vergroten, ook op momenten dat het huilen ons nader stond dan het lachen. In zijn lange loopbaan heeft Jan Smets de omwentelingen meegemaakt die ons hebben gevormd tot wie we zijn: de oliecrisis en de inflatie in de jaren zeventig, het einde van de ongebreidelde naoorlogse welvaartsgroei, de val van de Muur, het halen van de Maastrichtnorm, de invoering van de euro, de crash van 2008 en wat erop volgde.

Economie en het goede leven leest daardoor ook als een apocriefe geschiedenis van de laatste veertig jaar.

Uitgeverij Polis
01 oktober 2019

Hebban recensie

Nico Hebban Recensent

Hoe geld werkt

door Nico op 06-02-2020

Jan Smets was jarenlang gouverneur van de (Belgische) Nationale Bank en adviseerde in die hoedanigheid de ministeriële top van onze zuiderburen. Zo stond hij midden in de brisante schommelingen van de financiële situatie in Europa. In dit boek doet hij daarvan verslag en dat is vooral voor de Belgen leerzaam.

Natuurlijk kan ook de gemiddelde Nederlandse lezer wel wat opsteken van een...