Een en al vrouw

Brigitte Raskin
Een en al vrouw
‘Het begint met nieuwsgierigheid. Marie Bashkirtseff? Nooit van gehoord. Maar ze moet bekend zijn, want in de mooie reeks “privé-domein” is een keuze van haar dagboeken verschenen. Mary Bell? Leuke naam. Maar ik vind het vreemd dat haar levensverhaal is geschreven door de journaliste die naam maakte met een biografie van Albert Speer, de nazi-architect. Mia Farrow. Mij bekend als actrice. Maar wat bezielt haar om zoveel kinderen te willen en hoe kwam ze aan de Koreaanse dochter met wie Woody Allen haar bedroog? Dat boekenwijsheid ballast is, ersatz voor eigen ervaring, zul je mij niet horen zeggen, integendeel. Van de vrouwen en hun entourage over wie ik heb gelezen en geschreven, heb ik veel geleerd, levenslessen gekregen. Daarom eindigt het met levenswijsheid.’
Brigitte Raskin bundelt in Een en al vrouw negen vrouwenportretten. Het zijn bewerkingen van recensies van boeken over vrouwen. Door Raskins persoonlijke visie op deze vrouwen overstijgen de teksten het karakter van een recensie. Zij toont zich met hen begaan en leert levenslessen van hen.
Een en al vrouw vertelt over de fatale levens van Mary Bell, Anne Frank, Marie Bashkirtseff, Marie-Caroline de Berry, Franziska Schanzkowska, Mia Farrow, Alma Mahler, Elisabeth Keesing, Maria Dermoût.
Brigitte Raskin is historica, schrijfster en journaliste. Vanaf de jaren zeventig heeft zij een œuvre opgebouwd van journalistiek werk en romans. Grote bekendheid kreeg zij met haar boek Het Koekoeksjong , waarvoor zij in 1989 de AKO literatuurprijs ontving. Haar meest recente boek is Hartenheer. Een koningsverhaal (2001).
In co-editie met
Uitgeverij Brokaat
oktober 2002
Gebonden 96 blz
Geïllustreerd door Rineke Marsman
Prijs: €17,50
ISBN 90 5617 418 5
NUR 320
Vrouw over boek over vrouw

Is Een en al vrouw het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een en al vrouw