Een hof tot ons gerief

In de negentiende en het begin van de twintigste eeuw woonden voorouders van de auteur in grote buitenhuizen. Deze huizen werden in de regel binnen de familie overgeërfd, er zijn veel verhalen en anekdotes mee verbonden. Op basis hiervan, en ook van oude brieven, foto’s en geraadpleegde literatuur roept de auteur het leven in en om zeven buitenplaatsen op. Twee ervan bestaan nog. Van de andere vijf zijn alleen nog maar sporen over (toegangshek, parkaanleg, straatnaam…). Veel aandacht zal worden besteed aan enkele markante personages: een kapitein die rond 1835 naar Japan (Deshima) voer, een burgemeester van Middelburg die het niet al te nauw nam met de zeden, een Haagse kunstschilder, een wilskrachtige hofdame van Anna Paulowna, een gouverneur-generaal met een passie voor orchideeën… Met een voorwoord van Arthur Umbgrove. Caspar Visser ’t Hooft is auteur van oa. de romans Feniksbloem (2012), Waldenberg (2014) en Brandende kolen (2017). Ook heeft hij verhalen en novellen op zijn naam staan. Hij heeft zijn jeugd in Nederland doorgebracht, maar woont sinds jaren in Frankrijk. De pers schreef over Waldenberg: ‘Opvallende roman: avonturen­roman en tegelijk filosofisch geschrift over de waarde van traditie en, vooral, het mysterie van ieder individueel leven’ (Trouw) ‘Stilistisch vernuft ten top’ (Knack)

Recensies (2)

Meer recensies

Is Een hof tot ons gerief het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een hof tot ons gerief