Een jaar in de Languedoc

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De ontdekking van een wijnstreek en zijn bewoners.
Patrick Moon erft een huis van zijn oom in de languedoc. Gedurende een jaar beschrijft hij het heerlijke leven in deze Zuid-Franse wijnstreek.
Zijn gids in de wijnbouw is Virgile, één van de jonge, ambitieuze wijnmakers die voorop lopen in de wijnmaakrevolutie die hier aan de gang is - vaak tegen de heersende wijncultuur en de instelling van de coöperaties in.
Patrick leert de streek en haar wijnen kennen door twee onvergetelijke personages, Manu en Krystina, die hem tot gids dienen. Manu is een buurman met een grote liefde voor gratis wijn en eten, die hem maar al te graag naar de wijndomeinen vergezelt.
Krystina is een flamboyante, gescheiden Engelse die hem in haar snelle wagen door de wijngeschiedenis van de streek voert en hem zelfs van achter haar stuur nog amoureus belaagt.
Van deze en andere figuren schetst Moon een schitterend en vaak humoristisch beeld van het plaatselijk leven, de wijnbouw en de geschiedenis van deze streek.

Het Spectrum
01 januari 2004