Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur

Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur

De zorgen over het basisonderwijs zijn bijna dagelijks onderwerp van gesprek. Het staat hoog op de politieke agenda. Maar hoe is het om in het basisonderwijs te werken? Wat speelt er van dag tot dag, van week tot week? Als directeur van een basisschool in Amsterdam hield Cordula Rooijendijk een jaar lang een dagboek bij. Ze toont ons de realiteit en dynamiek van de schoolpraktijk. Die is even kleurrijk als levendig – en vaak ook ronduit hectisch en tot wanhoop stemmend. Het lerarentekort, falende instanties, van speciaal onderwijs tot jeugdzorg, het schooladvies, de opvang van vluchtelingen, de verbijsterende kloof tussen overheidsbeleid en de werkvloer, alle grote thema’s komen voorbij. Maar in de eerste plaats is er datgene waar alles om draait: de interactie met de kinderen, nu eens aangrijpend, dan weer hartverwarmend en vaak ook hilarisch. Zijn de problemen waarover we in de kranten lezen reëel? Moeten we ons grote zorgen maken? De conclusie is een onontkoombaar ‘ja’. Maar wat bovenal blijkt uit dit krachtige relaas is met hoeveel inzet en liefde leerkrachten, assistenten, directeur, conciërges en ouders zich dag in dag uit inzetten om het best mogelijke onderwijs te bieden.
Business & Management
Atlas Contact