Een joodse erfenis

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0
Een joodse geldwisselaar uit Slovenië reist in 1935 door het Italië van Mussolini naar Rotterdam. Daar sticht Mirkko Nussbaum zijn Pan Europeesche Credietbank. Vlak voor het uitbreken van WOII vlucht hij met zijn gezin naar New York. Na de oorlog zit de Panec Bank met een erfenis van niet teruggekeerde Rotterdamse joden. Sara Nussbaum, vanaf dat moment de bepalende bankdirecteur, doet zaken op de grens van het toelaatbare. Ze verzint een list met een bankcode om Wolga Petrol, een Russische handelsfirma met belangen bij de oliewinning in Libië, om de tuin te leiden en drukt hun goudstaven achterover.

Wolga Petrol zet een criminele bende in om de bankcode verborgen in een kostbare gitaar te pakken te krijgen. Dan volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Ingeschakelde Russische criminelen vermoorden drie oude flamencogitaristen in Andalusië, Net voordat de Spaanse politie de bende te pakken heeft, ontsnappen de Russen met de gitaar. Israël is bezorgd over de toenemende invloed van Moskou tijdens het instorten van het Khadaffi regiem. De Israëlische geheime dienst Shin Bet komt in actie. Vanuit haar kluizenaarswoning in de Negev woestijn ontvouwt Sara Nussbaum haar laatste plan met de joodse erfenis.
Spannende boeken algemeen
Insperience-uitgeverij